Kyllä kumppanuudelle, ei jäsenyydelle

Osallistuin viime vuonna liikuntakeskusten johtamista & liiketoimintaa käsittelevään koulutukseen. Keskustelimme ryhmässä, millä tavoin eri toimijat voisivat kasvaa ja kehittyä. Minulle sanottiin miltei yhdestä suusta, että teidän kyllä täytyy ottaa ne jäsenyydet myyntiin, eihän tuollainen ansaintalogiikka teitä pitkälle vie. Kirkkaana mielessäni mietin ja sanoin vahvasti, että kylläpä muuten vie! Vaikka jokaisen yrityksen perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa ja jokainen eteenpäin pyrkivä yrittäjä pyrkii kasvattamaan ja kehittämään liiketoimintaansa oikeaan suuntaan pitkäjänteisesti, ei se tarkoita sitä, etteikö mukana voisi olla syvempää ajatusta, tunnetta ja ideologiaa. On vain todella tärkeää tietää, että miksi tehdään, niin kuin tehdään, eikä suihkita vain menemään sen suurempia ajattelematta. Siksi nyt on hyvä hetki valottaa, miksi me puhumme rohkeasti kertamaksujen & 10-kerran korttien puolesta. Me emme myy pitkäaikaisia jäsenyyksiä, mutta sen sijaan luomme lujia kumppanuuksia.

Pitkäaikaisia jäsenyyksiä myyvät liikuntakeskukset sitouttavat asiakkaat yritykseen ensi töikseen euroilla. 12 tai 24 kuukautta taattua kassavirtaa ja asiakkaalle ovet auki liikkumaan kellon ympäri, tai melkein ainakin. Tämä malli sopii varmasti vastaa monen ihmisen tarpeisiin, ja hyvä niin. Meistä tällä maapallolla viipottajista vain on niin moneksi! Olen kuullut monen monta tarinaa siitä, kuinka näkymätön käsi kahmaisee kuukausimaksun tililtä kuukausittain, hiljaa ja huomaamatta ja kohta huomataankin, hups, en olekaan käynyt paikan päällä kahteen kuukauteen. Ei ole aikaa, en ehdi, ei houkuta, ei innosta. Seuraavaksi mietitään kulmat kurtussa, että nyt kyllä on lähdettävä, jotta ei mene ihan rahat hukkaan. Motivaatio: raha, kulu, kustannus. Missä ilo, riemu ja tekemisen helppous?

Me uskomme ja toivomme, että ihmisen motivaatio lähteä ryhmäliikuntatunnille kumpuaa jostain syvemmältä: aidosta halusta, kiinnostuksesta ja innostuksesta. Ideologiamme mukaan haluamme juurruttaa liikunnan osaksi ihmisten arkea ja kannustamme ihmisiä myös liikkumaan monipuolisesti. Jos joku haluaa harrastaa lisäksi kiipeilyä, koripalloa tai ilmajoogaa, niin siitä vain, ihan mahtavaa! Lisäksi meillä tuntuu olevan nykyisin elämässä enemmän rautoja tulessa kuin koskaan aikaisemmin: on sitä, tätä ja tuota ja tollasta menoa ja meininkiä, perhe, työ ja muut muuttujat. Välillä aikaa liikunnalle on enemmän, välillä vähemmän – olennaista on, ettei kipinä sammu. Meille tärkeintä on, että ihminen löytää meille silloin, kun siltä tuntuu. On meidän tehtävämme mukautua ihmisten elämään, olla innostava ja kannustava kumppani, eikä harmitusta ja harmaita hiuksia aiheuttava mörökölli, jota aletaan salakavalasti karttamaan. Onko sinulla sellainen ystävä, jota näet harvoin, mutta aina kun tauon jälkeen kohtaatte, tuntuu siltä, ettei päivääkään olisi välissä – on turvallista, luontevaa ja tärkeää olla taas yhdessä? Sellainen kumppani me haluamme olla.

Muutama kuukausi sitten kyykkäsimme Bodypumpissa extraa yhden asiakkaamme kunniaksi, joka iloitsi olleensa asiakkaanamme tasan 2 vuotta. Siihen mahtuu jo aika monta kuukausi- ja 10-kerran korttia ja mielestäni voidaan jo aika nätisti puhua jatkuvuudesta, vai mitä? Totta kai kertatuotteiden myynti haastaa yrittäjiä ja jokainen myyty saa korostetun merkityksen, mutta voiko olla upeampaa kiitosta, kun asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen paikalle, koska he puhtaasti haluavat. Keho ja mieli tahtoo lisää liikettä, elämyksiä, yhteisöllisyyttä ja aitoutta. Se on merkki meille siitä, että me teemme jotain oikein.

Vaikka yrityksien taustalla pyörii se asiakkaan silmiin harvoin sattuva ympyrä, jossa eniten merkitsevät viivan alle jäävät luvut, katteet, myyntivoitot ja kannattavuuslaskelmat, on vieläkin vahvempi se maailma, missä me tätä työtä ihmisten edessä teemme – yhdessä asiakkaidemme kanssa ja heitä varten. Ihmiseltä ihmiselle. Me tarjoamme palvelua, jolla suora vaikutus asiakkaan hyvinvointiin ja terveyteen – elintärkeisiin asioihin meidän jokaisen kannalta. Jos tässä bisneksessä mentäisiin ainoastaan dollarin kuvat silmillä, voisivat arvot ja inhimilliset ajatukset hämärtyä – missä olisi se tekemisen sydän ja tarkoitus? Jos taas unohtaisimme taloudelliset tekijät, ei siitäkään kauaa hyvä tulisi. Onneksi nämä elementit eivät mielestäni ole poissulkevia, vaan vahvistavat toinen toistaan.

Me kannamme hulmuavaa ei-jäsenyyksiä-viittaamme ilolla ja ylpeydellä. Fiiliksellä on vahva ideologia ja haluamme sen näkyvän aina värimaailmastamme tunneille ja hinnastoon saakka. Kuten sanoin, välittyvän ihmiseltä ihmiselle.

– Tiikku

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s